Lees- en luistertips

Blended learning

Iedereen heeft de mond vol van blended learning, maar wat is het eigenlijk? En hoe ziet een goed toepassing van blended learning eruit? Deze vragen staan centraal in het boek Blended learning en onderwijsontwerp van Barend Last en Stefan Jongen. Stap voor stap doorlopen de auteurs de uitdagingen van blended learning en bieden ze praktische handreikingen.

Leerkracht Barend Last schreef eerder op de website van Onderwijscommunity.

Doorloopjes

Houd je lessen tegen het licht met Doorloopjes: een visuele ontwerpgids voor leraren, een handzaam boek van de Britse onderwijskenners Tom Sherrington en Oliver Caviglioli. In woord en beeld leggen ze bondig uit hoe je met onderzoek je onderwijs kunt verbeteren.

Naast de Nederlandse vertaling van het boek verscheen ook een website met korte instructiefilmpjes en stapsgewijze toelichtingen. Handig voor als je even je kennis wilt opfrissen of op zoek bent naar nieuwe lesideeën.

Uit het moeras

Vind maar eens een organisatie die niet bezig is met ‘digitale transformatie’. Maar ondanks alle investeringen, veranderplannen en adviestrajecten blijven substantiële resultaten vaak achterwege, schrijft managementgoeroe Menno Lanting in Uit het transformatiemoeras. Aan de hand van voorbeelden uit binnen- en buitenland benoemt hij vijf kritische factoren die positieve transformatie in de weg staan. Ook schetst hij de uitweg: om los te komen uit het moeras moet de organisatie zich omvormen tot een lerende organisatie.

Tjipcast

Wil je meer de diepte in beter grip krijgen wat er nu eigenlijk speelt in onderwijsland? Luister dan eens naar Tjipcast, de wekelijkse podcast van lerarenopleider en organisatieadviseur Tjip de Jong.

Onderwijsexperts worden uitgevraagd over uiteenlopende onderwerpen. Van gepersonaliseerd lesgeven in het mbo tot leesmotivatie bevorderen en het nut van burgerschapslessen.

Veerkracht

Ook zo iemand die altijd alles onder controle wil hebben en anderen niet wil lastigvallen met eigen problemen? Slecht nieuws, want die houding pakt op de lange termijn zelden goed uit, stellen de auteurs van Psychologische flexibiliteit in het onderwijs. Maak liever keuzes vanuit kwetsbaarheid en in verbinding met elkaar, maar ook: vanuit een onderzoekende houding. Dat vergroot je psychische veerkracht. Juist in deze tijden van onzekerheid kom je daar een stuk verder mee, aldus de auteurs.

Onderwijs en ict

Zijn we de algoritmes nog wel de baas? Wat zou Freinet doen met een smartphone? Prikkelende vragen vormen het uitgangspunt van de Kennisnet-podcast, misschien wel de oudste onderwijspodcast van Nederland.

Het indrukwekkende archief gaat jaren terug en beslaat uiteenlopende onderwerpen rond onderwijs en ict, zoals digitale geletterdheid, privacy-bescherming en geschikte online toepassingen kiezen.

Met de kinderen alles goed

Kinderen zijn soms weerbaarder dan we denken, terwijl ze op andere punten juist kwetsbaarder zijn. De effecten van crises (let op: meervoud) op kinderen worden zowel onder- als overschat.

In Met de kinderen alles goed – Opgroeien in tijden van crises legt onderzoeker Pedro De Bruyckere uit hoe dat komt en hoe je kinderen en jongeren het beste kunt steunen.

Goedgemutste gesprekken

Peter Heerschop en Marcel van Herpen gaan in hun podcast Onderwijs Vandaag! in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen over uitdagingen in het onderwijs. Hoe geef je goed les in onzekere tijden? Wat te doen als je kindermishandeling vermoedt? Goedgemutst pakken de makers serieuze onderwerpen op voor luisteraars uit alle lagen van het onderwijs.

Polarisatie in de klas

Nog altijd vinden veel leraren het knap lastig om met hun leerlingen in gesprek te gaan over gevoelige of gepolariseerde maatschappelijke thema’s. Dat is slecht nieuws: een inclusieve samenleving ontstaat immers niet vanzelf, maar vraagt om een actieve inspanning van alle betrokkenen, benadrukt docent en adviseur Samira Bouchibti in haar boek Nederland is van ons allemaal. Niet alleen staat Bouchibti stil bij de leidende waarden van ons democratisch systeem, ook beschrijft ze hoe leraren op een respectvolle manier toch het gesprek met leerlingen kunnen aangaan.

Eindtoets onder vuur

De eindtoets is de afgelopen decennia te belangrijk gemaakt en veranderd van een hulpmiddel in een doel op zich. Dat is de conclusie van Karin Heij in haar proefschrift bij Tilburg University.

Heij doorliep de argumenten die gebruikt zijn ter onderbouwing in het 50-jarige bestaan van de toets. Grootste kritiek: de toets biedt niet of nauwelijks betere kansen voor kinderen met achterstanden, zoals oorspronkelijk bedoeld, maar levert een verdere bevestiging van bestaande maatschappelijke ongelijkheid.

Deel deze pagina