Webinars & Talks

VR in de klas

VR-trainingen op school, goed idee of niet? In dit webinar vertelt docent Erik Meuwsen van het MBO College Airport hoe je VR op een zinvolle manier kunt inzetten in het onderwijs. Onderweg legt hij ook het verschil uit met ‘augmented reality’ (het digitaal verrijken van de omgeving) en krijg je tips voor hoe je zelf een VR-omgeving voor je lessen kunt ontwikkelen.

Meer weten over de mogelijkheden van VR in de klas? Kom naar de inspiratietalk van Erik Meuwsen tijdens het Onderwijs Innovatie Festival.

Hoe innovatie níet werkt

Schrijver en ondernemer Diana Kander neemt je in deze inspirerende talk mee in de wereld van start-ups. Hoewel deze jonge bedrijven gewoonlijk de mond vol hebben van innovatie, zijn ze vaak verrassend weinig innovatief, stelt Kander. Belangrijke oorzaak: niet feiten, maar dromen blijken doorslaggevend in hun werkwijzen.

AI op school?

Geen leraar, maar een robot voor de klas. Dat beeld vindt niet iedereen even aantrekkelijk. In deze talk vragen Dev Aditya and Pauldy Otermans de luisteraars om hier toch over na te denken. Want zou robotleraar uitgerust met kunstmatige intelligentie niet ook een uitkomst kunnen zijn in bijvoorbeeld het overbruggen van de kenniskloof in ontwikkelingslanden?

Technologie: zegen of niet?

Kinderen groeien op in een digitale wereld. Toch vindt niet iedereen dat we daarom technologie in de klas maar normaal moeten vinden. In deze talk gaat docent Scott Widman in op de argumenten voor en tegen technologie in de klas en probeert hij meer zicht te krijgen op de vraag wat we eigenlijk met onderwijs willen.

School in de cloud

Een school waar alle kinderen naartoe kunnen en samen op een intellectueel avontuur gaan. Dat is de school van de toekomst als het aan de Britse onderwijshoogleraar Sugata Mitra ligt. In deze talk neemt hij de toeschouwers mee in zijn droom voor het onderwijs en gaat hij in op de mogelijkheden die technologie kan bieden.

Hybride leren

AI kan supernuttig zijn in het onderwijs, stelt Inge Molenaar, universitair hoofddocent bij het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit. Zo kun je dankzij AI snel data analyseren, gedrag classificeren en kennis analyseren. Ze pleit voor een hybride systeem waarin leraren, leraren en kunstmatige intelligentie elkaar aanvullen. Heeft AI op school de toekomst?

Deel deze pagina