01. PODCASTPIONIERS

- interview met mbo-docent Mark Dekkers

Een podcast voor je studenten maken. Is dat een goed idee? Absoluut, meent Mark Dekkers, docent Luchtvaartdienstverlening bij het Summa College in Eindhoven. Met twee collega’s maakt hij wekelijks een aflevering voor Ready for Take-Off, een podcast over luchtvaart. Na drie jaar hebben ze bijna 60.000 streams per aflevering. ‘Daar zitten niet alleen studenten bij.’

Het begon als een ideetje van enkele collega’s bij de opleiding Luchtvaartdienstverlening die zich afvroegen hoe het onderwijs aantrekkelijker kon. Zelf luisterden ze altijd met veel plezier naar podcasts. Misschien zouden hun studenten dat enthousiasme delen? Met een innovatiebudget voor apparatuur en een website gingen ze aan de slag. De podcast Ready for Take-Off was geboren.

In de eerste afleveringen interviewen de docenten een piloot, vragen ze zich af of je bij turbulentie kunt neerstorten en vertellen stewards hoe zij zich voorbereiden op een vlucht. Studenten reageerden enthousiast. ‘Voor onze studenten is luisteren laagdrempeliger dan lezen: ze zetten sneller een podcast op dan dat ze een boek openslaan’, zegt Mark Dekkers, een van de makers. De podcast wordt aangeboden in aanvulling op de lessen. ‘Het is geen verplichte lesstof.’ Af en toe krijgt Mark verzoeken voor onderwerpen. ‘Zo gaan we nu een podcast wijden aan de proeve van bekwaamheid, de afstudeeropdracht. De studenten kunnen op een zelfgekozen moment horen wat de bedoeling is en wat er van ze verwacht wordt.’

Mark Dekkers maakt met collega's Ready for Take-Off, een podcast over luchtvaart.

Geen onderwerp wordt geschuwd

Voor de docenten is de podcast een feest gebleken. ‘We hadden vaak het gevoel dat we tijdens de les te weinig tijd hadden om alles goed te bespreken. Met de podcast kan dit wel.’ De podcast biedt een goede gelegenheid om de praktijk dichterbij te brengen, merkten de docenten al snel. ‘We spreken mensen uit de luchtvaartdienstverlening, van piloten tot beveiligers en de catering. We zijn op bezoek geweest bij André Kuipers, hebben gesproken met slachtoffers van vliegrampen en laten stewards vertellen over agressieve passagiers. Geen onderwerp wordt geschuwd.’

Die praktijkgerichte aanpak valt in goede aarde bij de studenten, die zo een eerlijker beeld krijgen van de sector en beter begrijpen wat werken in de luchtvaartdienstverlening uitdagend kan maken.

Aan onderwerpen is nooit een tekort, vertelt Mark ‘We kunnen nog minstens 100 extra afleveringen maken.’ Maar waar haalt hij de tijd vandaan? Hij moet toch ook nog gewoon voor de klas staan? ‘Het komt voort uit enthousiasme: we geloven er allemaal in. Inmiddels zijn we er ook best handig in geworden. Dat was in het begin niet zo. Toen wisten we nauwelijks iets van montage. We waren nog zoekende. Maar al snel hebben we een routine ontwikkeld: we bereiden de interviews voor, stoppen al onze energie en concentratie in dat gesprek en knippen vervolgens niets weg. Alle foutjes en versprekingen laten we zitten. Dat maakt het wel zo spontaan.’

Inmiddels is de podcast ook buiten de opleiding opgemerkt: drie jaar verder en na ruim honderd afleveringen staat de teller van streams op 60.000. ‘Daar zitten niet alleen studenten bij’, lacht Mark. In de podcastdata kan hij zien dat geïnteresseerden uit het hele land afleveringen downloaden.

“Elke opleiding is geschikt voor een podcast, juist omdat je binnen een opleiding met vakspecifieke onderwerpen te maken hebt”

Meer docenten zouden moeten doen wat hij en zijn collega’s doen, zegt Mark. ‘Elke opleiding is geschikt voor een podcast, juist omdat je binnen een opleiding met vakspecifieke onderwerpen te maken hebt. Succesvolle podcasts zijn meestal op een niche gericht. Je zit dus altijd goed. Van de hotelschool tot accountancy, allemaal kansen voor mooie luisterervaringen.’

En nee, je hoeft geen techneut te zijn om iets moois te kunnen maken, benadrukt Mark. ‘Je kunt starten met de dictafoon van je mobiel. Geavanceerde apparatuur heb je niet nodig. Begin en kijk waar het schip strandt.’

Mark hoopt met de podcast Ready for Take-Off nog een tijd door te kunnen gaan. Nog zo veel onderwerpen verdienen aandacht. Oh, en had hij al verteld dat hij nóg twee podcasts maakt? ‘Je moet als docent weten waaraan je begint: er is risico op verslaving’.

Podcast leren maken? Mark Dekkers geeft op 24 mei 2022 een workshop tijdens het Onderwijs Innovatie Festival.

02. LAAT JE INSPIREREN

- podcasts door leraren

Hoe doe jij dat nou? Het gevoelsleven van mannen komt er soms bekaaid vanaf in psychologiepodcasts. Daar brengen hogeschooldocent Nathan Vos en coach Pieter van Breevoort verandering in. Ze staan stil bij thema’s als grenzen herkennen, omgaan met onzekerheid en nieuwe relaties.

Universiteit van Nederland Waarom kost je spijkerbroek 800 liter water? Ga je harder werken als je meer geld krijgt? Wat is donkere materie? In de podcast van de Universiteit van Nederland geven onderzoekers en docenten uit het hele land antwoord op uiteenlopende vragen. Elke aflevering duurt ongeveer een kwartier.

De wet als kunstwerk De mooie én moeilijke kanten van de wet en het recht in de praktijk. Dat staat centraal in de podcast van Nick Schoemaker, rechtendocent bij de Hogeschool van Amsterdam. Samen met rechtenexperts duikt hij in uiteenlopende onderwerpen, van de Toeslagenaffaire tot het werk van de buurtrechter.

De meesterlijke podcast Waarom zijn mannen nog steeds sterk ondervertegenwoordigd in het basisonderwijs? Leerkrachten Mark Lankamp en Rutger Sibma bespreken onder meer stereotypen, de rol van de lerarenopleidingen en de eisen aan leerkrachten.

De beste docentenkamer Sommige leraren kunnen er gelukkig geen genoeg van krijgen: praten over lesgeven. In deze podcast duiken drie docenten van de Hogeschool Rotterdam elke maand in een onderwijsthema, van gamification (feest of niet?) tot lesgeven in het buitenland.

DEEL JE PODCAST!

Werk je in het onderwijs en heb jij ook een mooie podcast? Laat het weten aan de redactie van Onderwijscommunity en maak kans op een plekje in onze selectie luistertips in een volgend nummer van Onderwijscommunity Magazine.

Deel deze pagina